انتقال تاکتیکی "راکت‌اندازهای روسی" به "تدمر" + نقشه و تصاویر

آمار مطالب

کل مطالب : 1148
کل نظرات : 10

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 909
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 919
بازدید ماه : 4894
بازدید سال : 10294
بازدید کلی : 150603

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان فجر و آدرس aryamanesh76.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : آریا
تاریخ : شنبه 16 آبان 1394
نظرات
اخیرا "راکت اندازها" و "نفربرهای زرهی" روسیه به نزدیکی‌ "تدمر" انتقال داده شدند.
به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در یک ماهه اخیر وضعیت میدانی ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه به یک ثبات نسبی در مواضع رسیده و این کشور به صورت تدریجی اهداف مورد نظر را از اشغال تروریست‌ها خارج کرده و پاکسازی می کند.

اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش ارتش و  نیروهای دفاع وطنی سوریه با کمک فدراسیون روسیه برای آزادسازی شهر باستانی "تدمر" مطرح شده و منابع رسانه‌ای مطرح کردند که ارتش روسیه تعدادی موشک‌انداز "بی ام 21 گراد" و خودروهای زره‌ای "بی‌تی آر" را به نزدیکی "تدمر" انتقال داده و در اطراف این شهر مستقر کرده است.



**"تدمر" کجاست؟

"تدمر" یکی از شهرهای سوریه است که در فاصله 210 کیلومتری پایتخت (دمشق) قرار دارد. این شهر در استان "حمص" بوده و ساکنان آن از اقلیت‌های مختلف هستند. "تدمر" با نام "پالمیرا" نیز شناخته می‌شود. این شهر دارای آثار باستانی مهمی بوده و قبل از بحران سوریه پتانسیل‌های بسیاری برای گردشگری داشته است."پالمیرا" در اردیبهشت سال جاری از سوی تروریست‌های تکفیری داعش اشغال شد و اثار باستانی آن یا به یغما رفت و یا تروریست‌ها آن را منهدم کردند.



انتقال تاکتیکی




** چرا فدراسیون روسیه راکت‌انداز و نفربرهایش را به "تدمر"  منتقل می کند؟

فدراسیون روسیه در ماههای اخیر حملات هوایی انبوهی را به کمک جنگنده پیشرفته "سوخو" خود انجام داده و توانسته صدها پست فرمانده‌ای تروریست‌ها از جمله داعش را منهدم کند؛ البته لازم به ذکر است که این حملات راه نیروهای سطحی را برای آزادسازی شهر راهبردی  "پالمیرا"  باز می‌کند.


به نظر می‌رسد "مسکو" با انجام "دکترین تحمیل خواسته" (حمله هوایی با تاکتیک باز کردن مسیر نیروهای سطحی) مواضع مهم داعش همچون  "تدمر" را بمباران کرده و هم‌اکنون با انتقال تجهیرات نظامی راهبردی همچون راکت اندازهای برد کوتاه مناسب با جنگ شهری و نفربرهای زره‌ای تلاش می‌کند تا مسیر را برای ازادسازی "پالمیرا" هموار کند.


کمی قبل از انتقال تجهیزات فدراسیون روسیه به "تدمر" اطراف این شهر میزبان تانک‌های ارتش سوریه بود. به نظر می‌رسد اتاق جنگ "مسکو – دمشق" در چیدمان تاکتیک جنگ سطحی تشکیل شده و این اتفاق همزمان (یعنی استقرار تانک‌های ارتش سوریه و زره‌پوش‌ها و راکت اندازهای فدراسیون روسیه) امیدها را برای آزادسازی "تدمر" افزایش می‌دهد.


انتقال تاکتیکی




انتقال تاکتیکی




وزارت دفاع روسیه اخیرا  اعلام کرد جنگنده‌های روسیه یک موضع دفاعی و سامانه ضد هوایی گروه داعش را در منطقه تدمر ویران کردند. که نشان می‌دهد روسیه و سوریه در حال انجام پیش زمینه برای حمله به این شهر در استان  "حمص"  هستند.


آزادسازی "تدمر" باعث امن‌تر شدن "دمشق" پایتخت سوریه خواهد شد و ضمنا خطوط اولیه مواصلاتی به تروریست‌ها در کمک رسانی به اطراف پایتخت همچون شهر "جوبر" را با اختلال مواجه خواهد کرد و لذا ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه تصمیمی جدی برای آزادسازی "پالمیرا" گرفته‌اند.




**تجهیزات روسی در "تدمر" چه ویژگی هایی دارد؟
**راکت انداز گراد



"ب‌ام-۲۱ گراد" (به روسی: БМ-۲۱ "Град") نوعی راکت‌انداز چندگانه ۱۲۲ میلی‌متری است که در اوایل دهه ۱۹۶۰ در شوروی طراحی و تولید شد.  گراد از ۴۰ لوله پرتابگر تشکیل می‌شود که بر روی یک کامیون نصب شده‌اند. اولین انواع گراد در سال ۱۹۶۳ به عنوان جایگزینی برای  "راکت‌انداز ب‌ام-۱۴ " وارد ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق شده و بر روی کامیون شش‌چرخه  "اورال-۳۷۵دی " سوار شده بودند.

گراد از معروف‌ترین و رایج‌ترین انواع راکت‌اندازهای خانوادهٔ کاتیوشاست و در چندین کشور دیگر هم مدل‌های مختلف آن تولید شده و راکت‌اندازهای دیگری نیز بر اساس آن طراحی شده‌اند. زمان آماده‌سازی این راکت‌انداز (مدل اصلی تولید شوروی) برای آتش با خدمه پنج نفری حداقل ۳ دقیقه است. امکان شلیک هر ۴۰ راکت در مدت ۲۰ ثانیه میسر است. اما می‌توان راکت‌ها را به صورت تک‌تک یا در گروه‌های چندتایی با وقفه‌های چند ثانیه‌ای شلیک کرد. شلیک از صندلی راننده یا با ماشه‌ای که بر روی کابلی به طول ۶۴ متر نصب شده، انجام می‌شود. بارگذاری مجدد راکت‌ها نیز به صورت دستی انجام شده و حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.


انتقال تاکتیکی



*چه کشورهایی "راکت انداز گراد"  دارند؟

راکت اندازهای کلاس گراد را کشورهایی همچون فدراسیون روسیه، ارمنستان، آذربایجان،  ویتنام، کره شمالی، پاکستان، نیکاراگوئه، مغولستان ، لهستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، برخی از کشورهای آفریقایی  و ... از این  "راکت انداز"  برخوردارند. 




**نفربر چرخ‌دار "بی‌تی‌آر"

نفربر زرهی "بی تی آر" ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق است که نمونه های جدید تر آن کارایی بسیاری در رزم سطحی دارند.  قطعات بکار رفته در نفربر ، سیستم کنترل آتش TKN-4GA و مسافت یاب های لیزری جدید تنها بخشی از ارتقا گسترده ی انجام شده روی این خودروی زرهی است که کارایی آن را به شکل محسوسی افزایش داده و  در  "بی‌تی‌آر" برجک نفربر دارای طراحی جدید نسبت به قبل بوده و یک قبضه توپ 30 میلیمتری داشته که برد درگیری آن معادل  2.5 کیلومتر با اهداف زمینی و هوایی است.  سامانه ی تثبیت کننده ی دو محوره ی توپ برای اولین بار به نفربر  "بی‌تی‌آر" قابلیت شلیک دقیق توپ در حال حرکت (Shoot on Move) را فراهم کرده است .


"بی‌تی‌آر" مجهز به تیربار موازی 7.62 میلیمتری نیز بوده و قابلیت استفاده از موشک ضد تانک  "کورنت (Kornet -E Antitank Guided Missile) برای درگیر شدن با تهدیدات زرهی سنگین تا فاصله  4 کیلومتر را نیز داراست‌.


انتقال تاکتیکی


 
نفربر زرهی "بی تی آر"  دارای سرعت  تا 80 کیلومتر بر ساعت و برد قریب به 600  کیلومتر بوده که در جنگ زمینی می‌تواند به عنوان یک وزنه قابل  اتکا از آن استفاده کرد که شاید در آینده آزمونی سخت همچون میدان سوریه را در مقابل داشته باشد.


آزادسازی شهر "تدمر" یک نقطه عطف راهبردی در استان "حمص" به حساب می آید و در صورت پاکسازی این شهر، امیدها برای آزادسازی باقی مناطق اطراف "پالمیرا" افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه مسیر بسیار خوبی را طی می‌کنند و پیشروی های جدی ادامه دارد.


                                                               برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید
                     

                           

تعداد بازدید از این مطلب: 150
موضوعات مرتبط: نظامی , دفاعی و امنیتی , حوادث , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلام دوستان وسروران عزیز به وبلاگ خودتان خوش آمدید امیدوارم لحظات شادی داشته باشید لطفا پس از خواندن و مشاهده هر مطلب نظرات خود را مرقوم فرمایید. متشکرم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود